Hem Arkiv Verksamhet Om NHIF Kontakt Sponsorer Länkar
Rullstolsbasket Bordtennis Dead Rabbits Idrottsskolan Änglarna Abrahamsdagen

Norrbacka HIF förlorade SM-finalen i Rullstolsbasket 2008/2009

Norrbacka HIF förlorade SM finalen i Rullstolsbasket mot Norrköping Dolphins med 76-51. Dolphins vann rättvisst och välförtjänt sitt andra SM guld i rad.

För Norrbackas del började helgen med semifinal mot Göteborgs RBK och det blev en nagelbitare som Norrbacka vann med två poäng efter att legat under i stort sätt hela matchen. I sista Qt fällde Norrbackas rutin utslag och man genomförde slutet på matchen på bästa tänkbara sätt. En skön seger för ett lag som visade mycket bra moral och kämpa takter. Slutresultatet blev 58-56 för Norrbacka. Nu väntade Norrköping Dolphins i finalen en match som det snackats om i Norrbackas omklädningsrum hela säsongen, en match alla ville spela.

I finalen började Norrbacka spela mycket bra och det var så att Dolphins för första gången denna säsong blev utspelade, deras helplanspress bet inte och Norrbacka spelarna rann igenom ett chockat Dolphins hela tiden. Tror faktiskt att Coachen i Dolphins efter första Qt hade ännu mindre hår på huvudet än när matchen började. Det var faktiskt så att Norrbacka skulle ledat matchen med ännu mer om inte om hade funnits.

Tyvärr för Norrbackas del kom Dolphins som spelar med 15,5 poäng på banan igen mycket bra i andra Qt och kunde ta tag i matchen och gå till halvtidsledning med åtta poäng.

I tredje Qt spelade Norrbacka återigen mycket bra och en högröd Dolphins coach skrek till sina unga spelare både det ena och andra, klart chockad och. Norrbacka vann Qt med en poäng och det fanns möjlighet till slutseger och SM guld för Norrbacka.

Tyvärr blev starten av sista Qt inte vad Norrbacka hade tänkt sig en massa slarv och turnovers blev lagets fall. Ett Dolphins som fick ett ordenligt grepp på matchen gick inte att stoppa trots tapra försök utan Dolpins drog ifrån och stod som slutsegrare helt rättvisst och ännu ett SM Guld till Norrköping Dolphins Det är bara att ta av sig hatten och grattulera.

En förklaring till att Dolphins vann matchen är att Norrbacka har 17 turnovers och att Dolphins skjuter 31 skott fler än Norrbacka. När man tittar i statistiken ser man att skott procenten är 56,1 för Norrbacka mot 44,4 för Dolphins, där ligger förklaringen till matchen.

Ett tufft slut på säsongen för Norrbacka som dock föll med hedern i behåll. Norrbacka kommer igen till nästa säsong med nya mål och siktet inställt på att ta klubbens 27 SM guld. Dit har Dolphins en lång väg att vandra för att nå Norrbackas otroliga rekord på 26 SM GULD, går det att överträffas?

Sammanfattningsvis ett godkänt resultat för Norrbacka med SM silver, och med en återbördad Joakim Gustavsson till sin modersklubb och ett år med fortsatt träning för de nya spelarna så kommer det att se bra ut inför nästa år.

Respektera alla, frukta ingen!

[ Hem | Arkiv | Verksamhet | Om NHIF | Kontakt | Sponsorer | Länkar ]
Uppdaterad April 7, 2009